‘Wat ben je toch een onbenul!’ roept meneer Jotter. ‘Je bent nog stommer dan het achtereind van een varken.’
Sommigen in de klas grinniken. Iemand doet een knorrend varken na.

Jethro, tegen wie meneer Jotter het had, zou wel door de grond willen zakken, zo ellendig voelt hij zich. De domste jongen van de klas is hij. Dat laten ze hem allemaal geloven. Misschien is het ook wel zo. Maar kan hij er iets aan doen? Hij heeft zijn eigen hersens toch niet gemaakt? Hij doet wel zijn best, maar het leren kost hem nou eenmaal heel veel moeite. Anderen kunnen iets in een uurtje erin stampen, Jethro niet. Hij moet elke avond blokken, maar wat hij erin stopt, glijdt er net zo makkelijk weer uit. Hij telt af: nog tweeënhalf jaar, dan is hij van deze ellende verlost. Dan kan hij gewoon bij zijn vader in de tuinderij werken.

Niet alle jongeren in de klas moesten lachen om de opmerking van meneer Jotter. In de pauze hebben Nelianne, Anwar en Milouwar het erover. ‘Het is gemeen van meneer Jotter. Jethro kan er niks aan doen.’ ‘Het is niet alleen gemeen’, zegt Milouwar, ‘het is ook dom. Want hij moet zorgen dat we zo hoog mogelijke cijfers halen. Maar zou jij beter kunnen leren als je leraar zo op je scheldt? Als hij je vergelijkt met de kont van een varken? Echt, die Jotter is zelf dom!’

De volgende dag hebben ze het eerste uur meneer Jotter. Nog voor hij aan de dagopening begint, steekt Nelianne haar vinger op. ‘Ik heb een verzoekje voor de dagopening’, zegt ze. ‘Wilt u spreuken 11: 12 lezen alstublieft?’ Verbaasd geeft meneer Jotter gehoor aan het verzoek en leest:

‘Wie zijn medemens kleineert,
heeft geen verstand,
iemand met inzicht zwijgt.’'


Het is doodstil in de klas. Zelfs meneer Jotter zwijgt een tijdje. Zou hij de boodschap snappen?

Gepubliceerd in Oase, jrg 2 nr 4, mrt/apr 2010

Pin It

Auteursrecht

Op dit werk rust auteursrecht. Wil je het voorlezen in een groep? Prima, maar laat het me even weten. Publiceren op papier of web? Vraag naar de voorwaarden.  © Hilda Algra

Aanbieding

Nieuwsbrief met tips

typemachien